Onzekerheid aanpakken

onzekerheid aanpakken

Onzekerheid aanpakken? Het is heel normaal om je af en toe onzeker te voelen, iedereen heeft dat weleens. Onzekerheid mag echter geen belemmerende factor in je leven worden. Heb jij er dagelijks last van? Waar komt deze onzekerheid vandaan? En hoe geraak je ervan af?

Onzekerheid ontstaat door angst. Je bent bang dat je niet goed genoeg bent, of niet mooi of leuk genoeg, om verkeerde keuzes te maken, en vooral de angst dat anderen dat ook allemaal vinden. Daardoor krijgt jouw zelfvertrouwen een serieuze deuk en dat zal een invloed hebben op jouw dagelijkse functioneren.

Onzekerheid leidt tot twijfel

Wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt en daardoor vaak erg onzeker bent dan kan dit leiden tot een soort van chronische onzekerheid.  Dat zorgt ervoor dat je eigenlijk over je hele zelfbeeld gaat twijfelen, over bepaalde keuzes die je moet maken of al gemaakt hebt, over wat je net wel en net niet kan, over wie je nu eigenlijk echt bent, over wie je wil zijn en wat je graag wil gaan doen. Het nadenken over jezelf wordt dan vaak eerder negatief dan positief, en geeft je het gevoel dat je op elk gebied lijkt te falen: je denkt dat je tekortschiet als vriend(in), als zoon/dochter, als moeder/vader en als persoon in het algemeen. Je zal ook vaker teleurgesteld zijn in jezelf en dat kan leiden tot een gevoel van schaamte.  Zorg ervoor dat jouw onzekerheid over wat anderen van jou vinden en jouw gevoel van schaamte geen sociale handicap worden!

Zelfvertrouwen

onzekerheid aanpakken

Je verleden heeft een grote invloed op wie je nu bent. Ook jouw portie zelfvertrouwen hangt af van ervaringen uit jouw verleden. Als je in het verleden merkte dat je iets erg goed kon, en daarin ook werd bevestigd, dan ga je sneller geloven dat je dat nog wel een keer kan. Uiteraard zijn daarbij de steun, het vertrouwen en de complimenten van anderen van groot belang, zij kunnen voor een enorme boost van je zelfvertrouwen zorgen.

Het is logisch dat je meer zelfvertrouwen hebt als je vroeger veel steun en complimentjes hebt gekregen, en dan is het ook veel makkelijker om met jouw onzekerheid aan de slag te gaan. Als je heel onzeker bent dan zie je enkel wat je niet goed kan, in plaats van wat je net wel goed kan. Het is belangrijk dat je durft te werken aan eigenschappen waar je eerder onzeker over bent, al is dat bijzonder moeilijk wanneer je minder zelfvertrouwen hebt.

Bevestiging door anderen

Het is vaak enorm moeilijk om zelf te zien wat jouw positieve en goede eigenschappen zijn. Daarom is bevestiging van anderen zo belangrijk, zo ga je je zekerder voelen. Als anderen ook zeggen dat het goed is, dan zal het wel zo zijn, toch? Het is echter wel belangrijk om niet afhankelijk te worden van de bevestiging door familie, vrienden en kennissen. Eigenlijk moet je zelf aanvoelen waar je goed in bent, jouw eigen grenzen aanvoelen zonder deze bevestiging, al kan die wel leuk zijn natuurlijk.

Wees niet te veeleisend

Mensen met weinig zelfvertrouwen weten vaak niet goed waar hun grenzen liggen en stellen daardoor veel te hoge eisen aan zichzelf. Ze willen niemand teleurstellen, ook zichzelf niet, en ze willen alles altijd tot in de perfectie goed doen. Maken ze een fout, dan is dat een zwaar persoonlijk falen en voelen ze zich een echte mislukkeling. Zorg dat dit jou niet overkomt!

Als er iets goed gaat, zeg dan niet dat het toeval of geluk is geweest. Wees niet te perfectionistisch, je kan immer niets altijd alles perfect doen. Vergelijk je niet heel de tijd met anderen, want dan heb je steeds het gevoel dat zij dingen beter kunnen dan jou, ook al is dat in de praktijk misschien helemaal niet zo.  Je gaat er enkel onzekerder van worden!

Onzekerheid aanpakken

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het gevoel van zelfvertrouwen vanuit jezelf komt, enkel zo kan je jouw onzekerheid te lijf gaan. Jezelf gaan vergelijken met anderen of hen bevestiging vragen gaan je hier niet bij helpen. Ontdek wie je bent, wat je net wil en waar jouw persoonlijke grenzen liggen. Je zelfvertrouwen zal groeien als je ontdekt wie je bent, wat je wilt en waar je grenzen liggen. Makkelijk is dit uiteraard niet, volg daarom een onlinecursus of bekijk samen met een psycholoog hoe je verder aan de slag kan met jouw onzekerheid.

Plaats een reactie