7 manieren om je zelfvertrouwen op te krikken.

Wanneer was de laatste keer dat je iets voor de eerste keer deed?

zelfvertrouwen opkrikken

Zelfvertrouwen opkrikken? Iets nieuws leren gaat vaak samen met zenuwen, stress en een gebrek aan geloven in jezelf. Weet dat als deze dingen noodzakelijk zijn om iets nieuws te leren. Denk hier aan de volgende keer dat je zelfvertrouwen op een laag pitje staat, want het is helemaal normaal! Beter uitleggen: het lukt je wel

Doe iets wat je al een tijdje uitstelt.

Je denkt al dagen om die ene vriendin te bellen, maar het komt er niet van. Of het wordt tijd dat je het huis poetst, of in de tuin werkt. Misschien moet je nog wat rekeningen betalen of moet de auto naar de garage. Kies één van de dingen die je al een tijdje uitstelt en maak een beslissing, werk het af. Voldoening krijgen

Doe iets waar je goed in bent.

Iedereen heeft dingen waar hij of zij goed in is. Dat kan gaan van lopen, koken tot schilderen, schrijven en dansen. Zoek naar iets waar je je aandacht goed kan bijhouden, zodat je alles rond je kan vergeten. De voldoening achteraf zal groot zijn.

Probeer dit iedere week te doen.

Stop met aan jezelf te denken!

wat is zelfvertrouwen

Het klinkt misschien raar, maar een laag zelfvertrouwen gaat vaak samen met het teveel focussen op jezelf. Dingen doen waarin je helemaal op gaat en die je volledige aandacht eisen, laten je snel beter voelen.

Relax!

Voel je je onzeker, bang of gewoon wat down, stop dan met denken en doe iets om te ontspannen. Ontspannen betekent voor iedereen iets anders. Sommigen doen dit door te sporten, anderen mediteren liever of doen aan yoga. Zoek dus jouw manier en start met ontspannen. Want als je ontspannen bent, is je brein minder emotioneel en werkt je geheugen beter. Het is een redder in nood.

Denk aan al de dingen die je al bereikt hebt.

Op het eerste gezicht is dit een moeilijke opdracht, maar na een tijdje zal je een handig lijstje in je hoofd kunnen samenstellen, wat handig is voor een snelle zelfvertrouwen-boost. Het moeten geen grote verwezenlijkingen zijn, maar denk eens aan dat examen waar je voor slaagde, terwijl je heel nerveus was. Of die ene keer dat je iemand uit de nood hebt geholpen. Of denk terug aan die team sport waar je goed in was.

Zou het kunnen dat je het mis hebt?

Als je je niet goed voelt over jezelf, denk er dan aan dat hoe je je voelt, je gedachten, geheugen en gedrag bepaalt. Dit betekent dat wanneer je  je slecht voelt, je  je enkel de negatieve momenten herinnert. Daarom zal je je ook minder goed voelen bij jezelf. Als je je zo voelt, probeer dan tip vijf zeker uit: relax!

Plaats een reactie