3 makkelijke tips voor meer zelfvertrouwen

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?  Het antwoord is anders voor iedereen, maar we willen hier toch al 3 gouden tips meegeven waarmee je jouw zelfvertrouwen kan versterken.

1. Kom uit jouw comfortzone, maar doe dat in kleine stappen

De perfecte manier om meer zelfvertrouwen te krijgen is uit jouw comfortzone stappen. Dat klinkt voor iemand met minder zelfvertrouwen natuurlijk niet heel erg uitnodigend….  Je hoeft gelukkig niet in een keer in het diepe te springen, je kan kleine ‘sprongetjes’ nemen. Als je ineens een te grote stap wil zetten kan dat leiden tot verlamming en uitstelgedrag, en dat willen we hier niet bereiken natuurlijk.

Probeer daarom te bepalen hoe je de grote sprong kan opdelen in kleinere sprongen, en zo langzaam naar jouw doel toe kan werken.  Het belangrijkste is immers dat je actie onderneemt, maar hoe snel of hoe groot die actie is dat is nu niet belangrijk. Wil je bijvoorbeeld jouw eigen bedrijfje opstarten? Start daar dan ’s avonds en in het weekend mee of volg een opleiding.  De grote sprong ‘fulltime zelfstandige worden’ en de risico’s erbij nemen die daarmee gepaard gaan is voor jou gewoon nog te groot en kan verlammend werken. Maar dat hoeft jou niet tegen te houden om jouw plannen uit te werken, denk daarom in stapjes.

Wil je jouw sociale vaardigheden verbeteren? Start dan met bijvoorbeeld iedereen een goedemorgen te wensen en probeer meer betrokken te raken bij de dagelijkse conversaties aan de koffieautomaat om jouw ‘smalltalk’-skills te trainen.

Je zal zien dat deze situaties na een tijdje al wat vlotter gaan, en dan ben je klaar voor de volgende stap, en kan je zo weer wat verder uit jouw comfortzone treden. Werk dus niet met grote gehelen maar met kleinere stapjes, en je zal zien dat eens je stapjes begint te nemen, deze sneller en vlotter zullen gaan naarmate je vordert. Zo zal je jouw zelfvertrouwen stapje voor stapje trainen!

2. Leer jezelf nieuwe en positieve gewoontes aan

geen zelfvertrouwen

Wanneer je veel stress hebt en innerlijk gespannen bent dan heb je vaak heel negatieve gedachten waardoor jouw zelfvertrouwen daalt. Je kan jezelf enkele heel eenvoudige gewoontes aanleren die zorgen voor minder stress en innerlijke spanning, en die je meer kracht en positieve vibes zullen geven.

Hieronder kan je enkele gewoontes vinden die je jezelf makkelijk kan aanleren. Bekijk zelf best eens welke bij jou passen.

  • Luister naar jezelf, zowel lichamelijk als mentaal. Ben je moe, uitgeput zelfs, geïrriteerd, neem dan even wat gas terug. Denk even na over wat jou gelukkig kan maken (lezen, wandelen, even weg met vrienden…) en wat jou kan ontspannen, en doe dat dan ook. Zorg voor jezelf!
  • Controleer jouw ademhaling. Probeer wanneer je gespannen bent zo’n twee minuten vanuit je buik te ademen en concentreer je op de lucht die je in- en weer uitademt. Dat heeft een enorm kalmerend effect op jouw lichaam en zorgt ervoor dat je weer even opgeladen bent.
  • Bepaal grenzen. Kies per dag en week wanneer je bv. begint en stopt met werken, wanneer je pauzes gaat inlassen en tijd voor jezelf neemt.

 3. Visualiseer

Het is heel makkelijk om op een negatieve manier te gaan doemdenken over een meeting, afspraakje of presentatie, dus probeer je daarom eens in te beelden hoe deze zaken zouden lopen als alles goed gaat. Sluit even jouw ogen en beeld je in hoe die bepaalde vergadering supergoed zou verlopen, hoe zelfzeker en enthousiast je je daarbij zou voelen. Visualiseer dan hoe deze is verlopen en hoe de positieve afloop was.

Wat ook kan werken is dat je ervan uitgaat dat de vergadering niet zo belangrijk is, zelfs als ze helemaal mis loopt, dat kan ontspannend werken. Uitgaan van een worstcasescenario is ook een optie, omdat je dan kan zien dat ook dat niet het einde van de wereld hoeft te betekenen.  Dat geeft minder stress en zorgt voor een meer ontspannen gevoel.

Succes!

Plaats een reactie